maanantai 11. kesäkuuta 2012

Pyristelyä hapenottokyvyn perässä

Harjoittelin puolimaratonille hyvin kestävyyspainotteisesti ja sain mielestäni nostettua kestävyyttäni uudelle tasolle. Alimatkojenkin tulokset paranivat, mutta eivät samaa tahtia kuin puolimaratonin tulos. Hietsu kommentoikin aiempaa blogikirjoitustani, että pitkillä vedoilla saisin viilattua konetta vielä parempaan iskuun. Olin ajatellut saman suuntaisesti luettuani vastikään juoksija-lehdestä Janne Holménin kirjoituksen kympin harjoittelun perusteista. Näillä perusteilla kahden kuukauden kestävyysharjoittelun jälkeen ajattelin ottaa mukaan kympin ja vitosen nopeutta kehittäviä harjoituksia. Terwahölkän jälkeiset harjoitukset ovat menneet näin:

Viikko 22

Ma: 9,3 km kevyt lenkki

Ti: aamulla 5 x 1200 m / 400 m hölkkäpalautuksella ka. 4.16,

iltapäivällä 15,4 km yhteislenkki tosi helppoa vauhtia

Ke: Lepo

To: 13 km kevyt lenkki

Pe: aamulla 11 x 400 m / 2...3 min hölkkäpalautuksella ka. 1.16,

iltapäivällä 7,3 km kevyt lenkki

La: aamulla 11,2 km kevyt lenkki, iltapäivällä 7,4 km kevyt lenkki

Su: 22,2 km kevyt lenkki

Yht: ~107 km

Viikon harjoitukset menivät aika lailla suunnitelmien mukaan, tosin määrää oli enemmän kuin olin ajatellut. Tarkoituksena oli vähentää määrää ja tehdä vaativia vetoharjoituksia. Nelisataset kulkivat selvästi paremmin kuin pitkät vedot, eli väljyyttä kasvattaa vauhtia tuntuisi kuitenkin olevan.

Viikko 23

Ma: 10 km kevyt lenkki

Ti: aamulla 6 x 1200 m / 400 m hölkkäpalautus ka. 4.17, iltapäivällä 6,7 km kevyt lenkki

Ke: Lepo

To: 10 km kevyt lenkki

Pe: aamulla 9,8 km tv kova 3:48 / km keskivauhtia

La: 11,2 km kevyt lenkki

Su: aamulla 21,9 km kevyt lenkki, iltapäivällä 6,7 km kevyt lenkki

Yht: ~94 km

Tiistaina jaloista tuntui olevan puhti poissa ja vedot hyytyivät loppua kohden. Luultavasti viime viikon määrä oli minulle liikaa, että pystyisin haastamaan itseäni kunnolla vetoharjoittelussa. Ajattelin tehdä perjantaina taas nelisatasia, mutta Raatin stadionin kesäkausi olikin alkanut ja kenttä aukeaa vasta seitsemältä. Muutin harjoituksen sitten tv kovaksi, jossa onnistuin yllättäin juoksemaan helposti kympin ennätysvauhtiani vieläpä kuntoradalla.

Tämän viikon kaikki harjoitukset pitkiä vetoja lukuunottamatta on juostu hiekkapohjalla. Toki lyhyitä siirtymisiä kuntoradoille vaaditaan, mutta yllättävän helposti Oulun keskustassakin saa juosta hiekalla jos on valmis nuohoamaan lyhyitä kuntoratoja kierros toisensa perään. Pitkälle lenkille olen lähtenyt molemmilla viikoilla Iinatin kuntoradalle jossa toistaiseksi on riittänyt yksi kiekka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti