maanantai 25. maaliskuuta 2013

Kova kymppi kevyellä viikolla

Edellisen blogipäivityksen tapaan tuli juostua jotain viikon teemaan vähän ehkä huonommin sopivaa. Mutta olen taas edellä asioita, sillä koko alkuviikon touhut on vielä käsittelemättä. Alkuviikko meni palautuessa lauantain kovasta harjoituksesta ja tiistaina kävin hierottavana. Askeleesta tuntui olevan pomppu melkolailla kadoksissa. Mietinkin jo, että koska tähän tunteeseen pääsee vai tuleeko sitä ollenkaan. Muistaakseni viime keväänä tuli vastaavaa oloa kovimpien harjoitusten välissä. Hieronta oli taas aika kivuliasta ja hieroja sanoi pohkeiden olevan jopa kamalammassa jumissa kuin viime kerralla kolme viikkoa sitten. Keskiviikkona kuitenkin alkoi taas kimmoisuus palautua askeleeseen ja juoksin kotimatkan hieman reippaammin.

Torstaina tein vähän erilaisen vauhtileikittelyharjoituksen. Lähdin kiihdyttämään aina suhteellisen tehokkaasti niin, että koko 30...90 s kestävä veto kiihtyy tasaisesti loppua kohti. Vauhdin kiihtymisen lakattua päätin vedon ja hölkkäsin minuutin verran palautusta ennen seuraavan aloittamista. Kolmetoista tuollaista rykäisyä tuntui yllättävän kuormittavalta mutta kylläkin hyvin piristävältä harjoitukselta.

Viikonloppuna meni taas tuttuun tapaan Kaakkuriin harjoittelemaan ja lepäämään. Lauantaina vuorossa oli 10 kilometrin tv kova maantiellä, joka meni oikein mukavasti aikaan 37'39.

Ma: ap 6,7 km kevyt, ip 8,6 km kevyt + 3 x ruskot

Ti: ap 7,2 km kevyt, ip 6,4 km perus jonka jälkeen alaraajojen hieronta

Ke: ap 7,5 km kevyt, ip 11,8 km 4'23 / km + ruskoja

To: ap 6,7 km kevyt, ip VR + VL 13 x 30...90 s vedot 60 s palautuksin + VR yht 10,5 km 4'17 / km

Pe: ap 6,6 km kevyt, ip 10,6 km perus

La: ap 9 km kevyt, ip 10 km tv kova 3'45 / km yht 15 km

Su: ap 6 km hyvin kevyt, ip 9 km 4'31 / km

Yht. 122 km juoksua

Näköjään tuollainen pitempi vauhtikestävyysharjoitus mitä viime viikolla tuli tehtyä vaatii oman palautumiseen käytettävän aikansa. Väsymyksen lisäksi tappelin hieman kireilevän oikean pohkeen kanssa. Olen hoitanut sitä venyttelyllä ja kylmäkäsittelyllä mikä tuntuukin auttavan. Nilkan takaosan kipeilyyn ja jäykkyyteen kannattaa suhtautua vakavasti, sillä se voi pahentuessaan äityä jopa akillesjänteen tulehdukseksi. Lisäksi aliliikkuva nilkka vaikeuttaa osaltaan hyvän askelluksen säilyttämistä mikä voi aiheuttaa muita ongelmia.

Ensi viikolla taas uudet kujeet suunnitelmissa jos olosuhteet sallivat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti