maanantai 19. tammikuuta 2015

Mitä se hyvejää?

Tässä vaiheessa talvea kun ei ole juossut kilpaa kuukausiin ja ulkona juoksukelit pudottaa vauhteja alkaa mietityttämään onko harjoittelu hyödyttänyt yhtään mitään siitä saadun ilon lisäksi. Ihan samat kysymykset alkavat pyöriä päässä joka ikinen talvi. Hallikisatkin on tulossa ja siellä pitää pysytä raastamaan maukkatehoilla jota ei ole tullut juuri harrastettua sitten syyskuun.

Maukasta puheenollen eilen oli tarkoitus tehdä vuoden ensimmäinen MK-treeni ja mielessä oli pitkät vedot pitkillä palautuksilla. Ohjelmoin kelloon vetosapluunan ja läksin jolkottelemaan kohti lentokentäntietä. Muistin hyvin toissalauantain huonosti menneen vetotreenin ja mietin että nyt vedetään sitten maukkaa vaikka väkisin. Aika lähteä rytyyttämään ensimmäistä vetoa. Pingoin liikkeelle selvästi kovemmalla puristuksella mitä talven aiemmissa vetotreeneissäni. Rutistin ja rutistin kellon vaatiessa enempi sykettä peliin. Mietin että pakkohan se on tällä teholla nousta ja jatkoin rutistusta. Ei millään. Vetoa oli jäljellä vielä jotain puolitoista minuuttia. Kauhea puuskutus ja räpistely ja silti syke pyöri hädintuskin TV kovan puolella. Kohta kello taas piippaili että parempi olisi alkaa nostamaan sykettä yli VK2:n alarajan. Totesin että nyt ei onnistu ja palailin häntä koipien välissä kotio saunomaan.

Jälkikäteen ajatellen tein pari perusvirhettä jotka on mulle peräti aika tavallisia vetotreenin mokia ja vielä korostuvat kun taukoa on kertynyt edellisestä kovasta harjoituksesta. En verrytellyt tarpeeksi hyvin. Keli oli huono mikä kyllä vaatisi oikeastaan entistä perusteellisempaa verkkaa mutta ei kannusta siihen. Lähdin myös tavoittelemaan tavoitesykealuetta heti ensimmäisessä vedossa vaikka edellisestä maukkatreenistä on kuukausikaupalla taukoa. Toisin sanoen läksin soitellen sotaan kun maltillisempi lähestyminen olisi ollut tarpeen.

Toisaalta on myös helppo todeta että läpi talven on tullut vedettyä aika kovia määriä joten ei liene mikään ihme, ettei kunto ole aivan herkimmillään. Edellisviikkojen neljästä kovasta treenistä yksi on onnistunut hyvin, yksi auttavasti ja pari huonommin. Huonosti menneet treenit kielii pienestä alavireestä ja levon tarpeesta. Nyt onkin varmaan hyvä ajatus ottaa hetki vähän löysemmin ennenkuin homma lähtee kunnon syöksykierteeseen. Muistelen tässä kolmen viikon takaista kevyttä viikkoa jolla kertyi 148 kilometriä juoksua. Kirjoittelin silloin, että ollaan siinä pisteessä että entinen kova viikko on nyt kevyt viikko. No eihän se ihan niin tainnut mennä vaan on tarpeen pudottaa vielä enemmän määrää jotta kevyt viikko oikeasti toteutuu kevyenä.

Lopuksi todettakoon että tällä viikolla paukkui tonnit toisen kerran harjoituskauden 2015 suhteen. Aloitin harjoituskauden maanantaina 29.9.2014 joten 16 viikossa on kertynyt kaikkiaan 2026 km juoksua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti