sunnuntai 7. kesäkuuta 2020

Kolme viikkoa järjestelmällistä harjoittelua takana

Olen nyt harjoitellut kolme täyttä viikkoa uudella ohjelmalla. On tuntunut mahtavalta, kun heti aamusta tietää millainen lenkki on luvassa. Lenkille lähtö motivoi, kun tiedän mitä meinaan harjoituksella saavuttaa ja miten se sopii kokonaisuuteen. Ilman ohjelmaa jään joka kerta miettimään, mitä kannattaisi tehdä ja haluanko varmasti lähteä juoksemaan. Minun on paljon vaikeampaa harjoitella järjestelmällisesti ja säännöllisesti, jos en missään vaiheessa pysähdy katsomaan kokonaisuutta.

Olen lisännyt vähitellen harjoitusmäärää ensimmäisen viikon 40 km tasosta tämän viikon 75 kilometriin. Viikkoon kuuluu pari lihaskuntoharjoitusta, yksi varsinainen tehotreeni ja yksi nopeustreeni. Loput lenkit ovat olleet peruskuntoa. Tällä tavalla olen jaksanut hyvin ja on jäänyt energiaa ylikin. Jonkun verran on tehnyt mieli lisätä määrää enemmänkin, mutta systeemiin täytyy löytyä luottoa, muuten harjoittelu menee päämäärättömäksi rimpuiluksi.

Kovat treenit ovat onnistuneet hyvin. Olen saanut säädettyä tehot sopiviksi ja mitään ylilyöntejä ei ole tullut. Harjoitukset ovat myös olleet sopivan pitkiä. Aloitin ensimmäisellä viikolla juoksemalla 12 x 1'/1' vetoja. Seuraavalla viikolla juoksin 2 x 2,5 km / 2' vauhtikestävyyttä. Tällä viikolla juoksin minuuttivetoja jo 15 x 1'/1'. Jaksoin hyvin juosta kolme vetoa edelliskertaa enemmän. Joka viikko olen juossut myös nopeusharjoituksen jossa 10 x lyhyttä täysivauhtista vetoa. Samassa yhteydessä olen juossut yleensä vähän peruskestävyyttäkin.

Ensi viikolla sitten nähdään, miten hyvin harjoitus on purrut. Olen itse luottavaisin mielin. Edellinen testijuoksu sujui 3'56 / km tahtia ja fiilis on, että voisi lähteä jopa 3'45 / km tahtia tällä kertaa. Toivottavasti lauantaina on hyvät olosuhteet uusia testi.

Mitä sitten seuraavaksi? Tarkemmat suunnitelmat laadin vasta kunhan saan analysoitua testin tuloksen, mutta eiköhän luvassa ole yhä enemmän kilometrejä ja varmaan toinen kova harjoitus viikkoa kohden. Nopeusharjoitteluakin haluan vielä jatkaa, joten pitää miettiä miten saan tehtyä tuosta järkevän kokonaisuuden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.