sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Hetkellinen rajan yli meno ja onnistunut kevennys

Suunnittelin jatkavani tällä viikolla kynnysharjoituksen kestoa kahteenkymmeneen minuuttiin. Tämän lisäksi uutena elementtinä ohjelmassa oli ensimmäistä kertaa selvästi sprinttejä pidempiä kovavauhtisia vetoja. Maanantai-iltapäivälle tähtäämässäni 10x10"/2' mäkisprinttiharjoituksessa nopeus oli hyvällä tasolla, mutta harjoituksen jälkeen jalat tuntuivat vetkuloilta. Rentovauhtinen juoksu onnistui kuitenkin harjoituksen loppuun saakka. Seuraavana päivänä aloitinkin heti puntilla ja iltapäivällä kynnysharjoituksella joka tuntui melko kovalta mutta sujui kuitenkin hyvin.

Keskiviikkoaamun piristyksenä kiersimme Timon ja V-P:n kanssa Oulun kauneinta kymmenen kilometrin lenkkireittiä otsalamppujen valossa. Iltapäivällä alkoi kuitenkin tuntua väsymyksen merkkejä ja harjoituspäiväkirjassa lukeekin iltapäivän huoltavan lenkin tulleen todellakin tarpeeseen. Torstaiaamun lenkilläkin oli selvästi väsynyt olo. Töistä palatessa päätin kuitenkin lähteä kokeilemaan suunnittelemaani vetotreeniä. Harjoitus tuntui tosi rankalta enkä oikein saavuttanut haluamaani meininkiä. Näin jälkeenpäin ajatellen yksi huoltava päivä erittäin kovan kynnystreenin perään ei riitä palautumiseen.

Koska edellisten viikkojen kepeys tuntui olevan tiessään päätin hieman himmailla ja jätin perjantaiaamulle suunnitellun voimaharjoituksen välistä. Iltapäivällä pääsin nauttimaan taas porukkalenkkeilystä tällä kertaa Sannan ja Maijan kanssa. Lauantaina ohjelmassa olisi ollut mäkisprinttejä ja tunti rentoa juoksua, mutta niiden sijasta osallistuin Terwamaratonin jänisten järjestämälle yhteislenkille jota juostiin hyvin leppoista tahtia.

Nämä kevennykset saivatkin olon kohenemaan siinä määrin että sunnuntaina kulki jo aivan eri malliin. Sain vielä Jukan kaveriksi lenkille ja vauhtia oli helppo pitää samalla kun juttu lensi aiheesta toiseen. Veto-osuus sujui aivan eri otteella mitä torstaina. Taas huomaa miten lepo ja palautuminen on ihan keskeisiä juoksijan ohjelmassa, ei pelkästään kilometrien kasaaminen. Tämän viikon oppien perusteella muokkasinkin seuraavan viikon ohjelmaa hieman aiottua väljemmäksi.

Viikon ohjelma kokonaisuudessaan:

Maanantai
ap 8 km huoltavaa
ip 11 km rentoa sis 10x10"/2' mäkisprintit
Tiistai
ap 5 km huoltavaa, voimaharjoittelu
ip 20' kynnysharjoitus
Keskiviikko
ap 13 km huoltavaa
ip 6 km huoltavaa
Torstai
ap 8 km huoltavaa
ip 10 km huoltavaa sis 5x1'/2' jossa tahdit 1500 m / rento
Perjantai
ap 6 km huoltavaa
ip 11 km huoltavaa
Lauantai
12 km huoltavaa
Sunnuntai
25 km sis 18,5 km helppoa, 5x1'/2' vauhdeilla 1500m/rento ja loput verryttelyä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti