Tänään opin enemmän kuin oikeastaan halusin edes tietää pyörän renkaiden vaihtamisesta.
Lähdin aamulla polkaisemaan töihin Maikkulan ja Kaakkurin kautta kiertäen saadakseni sopivan harjoituksen samalla. Keskustaa kohti palatessani huomasin että eturengas oli tyhjänä. Ennalta valmistautumiseeni itsetyytyväisenä kippasin pyörän katolleen ja vaihdoin uuden sisuskumin paikalleen. Otin pumpun esiin ryhtyäkseni pumppaamaan renkaaseen ilmaa, jolloin huomasin ettei siinä venttiilin paikalla olekkaan mitään. Pienen etsinnän jälkeen löysin maasta irti pudonneen kappaleen joka sopi rööriin ja sain pumpattua renkaaseen riittävästi ilmaa matkan jatkamiseksi. Poljin kotia, jossa täydensin lattiapumpulla renkaaseen sopivat 4,5 baria ja jatkoin kohti työpaikkaa. Matkalla piti vielä pysähtyä kiristämään eturengas paikalleen, homma oli unohtunut renkaan kiinnitysvaiheessa.
Työpaikan pihassa huomasin eturenkaan tyhjenneen uudestaan. Ulkorenkaaseen oli jäänyt kiinni kivi, joka oli puhkaissut edellisenkin sisuskumin. En jaksanut alkaa säätämään enää fillarin kanssa vaan kävin istumassa työpaikalla vaaditut 8 tuntia.
Töiden jälkeen talutin pyörän läheisen marketin parkkipaikalle ja kävin ostamassa pari uutta sisuskumia, jotta toinen jäisi varakumiksi. Pihalla pähkäilin renkaan kiinnitystä taas vähän aikaa, kunnes tuli aika pumpata renkaaseen ilmaa. Uudessa sisärenkaassa olikin erityyppinen venttiili jota en ollut aiemmin nähnyt enkä saanut täytettyä rengasta. Ainoa asia, mikä tuli mieleen oli että minun täytyy käydä ostamassa uusi pumppu joka käy tähän venttiilityyppiin. Onneksi siinä vaiheessa kaveri sattui paikalle ja kysyin häneltä olisiko hänellä sellaista pumppua joka käy. Kaveri tajusi heti mistä on kyse ja purki meikäläisen pumpun ja senhän sai muunnettua sopivaksi tuolle venttiilityypille. Sitäpaitsi en olisi osannut täyttää rengasta vaikka olisin pumpun hoksannutkin säätää, sillä venttiili piti aukaista täyttämistä varten mikä tuntui ihan järjen vastaiselta.
Polkaisin kotia ja täytin renkaan vielä normipaineeseen lattiapumpulla. Ja kiristinpä vielä renkaankin paikalleen, olin taas unohtanut tämän tuiki tärkeän työvaiheen siinä tolskatessa.
Nyt voisi minun puolesta pyörän kumit kestää vaikka seuraavat pari vuotta putkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.