lauantai 12. joulukuuta 2020

Testijuoksu välillä maantiellä

Edellisestä testijuoksusta alkaa olla jo kuukausi aikaa, joten päätin juosta uuden testin siitä huolimatta, että Ouluhallille ei pääse koronarajoitusten vuoksi. Suunnittelin juoksulle reitin Kaakkurista, josta löytyi sopiva noin 2,5 km mittainen kierros jota päätin kiertää kaksi kertaa. Kävin aamusta tarkastamassa reittiä ja kaikki vaikutti hyvältä. Reitti oli käytännössä sula ja ajattelin, että ei tarvitse nastareita ollenkaan.

Iltapäivällä kun lähdin verryttelemään, kävin kiertämässä reitin vielä kerran. Pieni lumisade oli liukastanut reitin luoteisosasta 400 metrin pätkän, mutta päätin kuitenkin lähteä matkaan kesälenkkareilla. Suunnitelmana oli lähteä liikkeelle reippaasti, yrittää kiriä tahtia toiselle kierrokselle lähtiessä ja sinnitellä sitten maaliin mahdollisimman lujaa.

Juoksin tuttuun tapaan kelloon katsomatta ja fiiliksen perusteella. Ensimmäisellä kierroksella juoksu tuntui sujuvan hyvin siihen asti, että vastaan tuli ensimmäistä kertaa reitin liukas osa. Tältä se varmasti tuntuu, kun perinteistä hiihtäessä suksi lipsuu! Tuo kuluttaa hirveästi voimia, varsinkin kun siinä kohdassa on loiva ylämäki. En kuitenkaan jäänyt sitä murehtimaan vaan jatkoin matkaa ja lähdin kirimään vauhtia toiselle kierrokselle.

Sainkin hyvin tehoja irti ja vauhti tuntui kiihtyvän. Toisella kiekalla liukkaasta kohdasta selvittyäni laitoin vielä lähes kaiken peliin ja runnoin viimeisen noin 700 metrin mittaisen suoran hapoista välittämättä. Juoksusta jäi hyvä fiilis. Voimia riitti ja juoksu tuntui sujuvan.

Kotona juoksua analysoidessa keskivauhdiksi selvisi 3'34 / km. Ensimmäisen kierroksen keskari 3'38 ja toisen 3'30. Liukkaassa kohdassa vauhti oli hidastunut 3'50 paikkeille ja viimeisellä suoralla sain pidettyä 3'20 / km tahtia. Nyt kun ottaa laskimen käteen ja arvioi hapenottolukemat ja uudet harjoitusvauhdit, niin on selvää että edelliskertaan verrattuna tuli paljon huonompi tulos. Toki täytyy ottaa huomioon, että nämä juoksut eivät ole täysin vertailukelpoisia kun edellisen juoksun vedin piikkareilla hallissa ja tämä osittain lipsutellen talvikamppeissa. Silti, tuonkin huomioon ottaen täytyy todeta ettei vauhti ole ainakaan kehittynyt edellisestä juoksusta lähtien.

Vaikka nyt ei tullutkaan parannusta, ja oikeastaan juuri siksi tämä juoksu tarjosi hyvin tärkeää lisätietoa harjoittelun onnistumisesta. Sanoisin, että nyt kannattaa kokeilla hilata sekä harjoitusmääriä että vauhteja hieman alaspäin. Millekään rankaisulinjalle ei mielestäni kannata lähteä. Kuntoa ei voi pakottaa esiin, vaan täytyy löytää omalle kunnolle sopiva harjoituskuorma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti